Riitta Alatalo

kehittämispäällikkö

Kirjoitettu
22.12.2020

Höllätään vähän

Viime päivien uutisotsikot ovat kertoneet vanhempien uupumuksesta, erityisesti meidän suomalaisvanhempien sijoitus seitsemänneksi uupuneimmaksi 42:n maan vertailuissa kiinnitti varmasti monen huomion. Tutkimuksen (https://www.jyu.fi/fi/ajankohtaista/arkisto/2019/10/korkeat-vaatimukset-uuvuttavat-vanhemmat) mukaan uupumusriskissä ovat erityisesti tuplaperfektionistit, eli vanhemmat, jotka kokivat ulkoapäin tulevista suorituspaineista ja joilla sen lisäksi oli taipumus asettaa kovia vaatimuksia itselleen muillakin elämänalueilla. Se, että äitien uupumusriski oli isiä suurempi, ei varmasti ollut yllätys. Luonnollisesti vanhemmuuden uupumuksen taustalla voi olla muitakin tekijöitä, mm. yksilökeskeinen kulttuurimme ja huoli taloudellisesta tilanteesta.

Väsymys ja hetkellinen uupumus on tuttua monelle vanhemmalle. Se on täysi normaalia, kukapa pystyisi koko ajan parhaimpaansa. Jos voimat ja innostus palaavat pienen huilaamisen jälkeen nopeasti takaisin, eikä arki tunnu ylivoimaiselta päivästä ja viikosta toiseen, ei hätää. Tietysti väsymyksen merkkien ilmaantuessa on hyvä pysähtyä hetkeksi ja miettiä vaikka puolison tai ystävän kanssa, miten saisi arjen toimimaan ja oman palautumisen varmistettua kiireenkin keskellä. Jos ratkaisua ei tunnu löytyvän, voit näistäkin asioista tulla keskustelemaan asiantuntijoidemme kanssa. Apua ja tukea saat myös esimerkiksi perheneuvolasta ja useista järjestöistä. Mitä aikaisemmin omaan väsymykseen tarttuu, sen helpompi se on hoitaa ja ennaltaehkäistä väsymyksen pitkittyminen uupumiseen asti.

Miten uupumusasteisen väsymyksen voisi erottaa normaalista, hetkellisestä väsymyksestä? Ensinnäkin, uupunut vanhempi voi kokea, että vanhempana oleminen tuntuu vaativan liikaa. Aamuisin pelkkä ajatus uudesta päivästä uusine velvollisuuksineen väsyttää. Toiseksi, vanhemmasta voi tuntua, että aiemmin itsestään selvä lämmin kiintymys lapsiin tuntuu olevan hukassa. Lapsen asiat ja käytännön arki sujuvat juuri ja juuri. Kolmas ja vakavin merkki vanhemmuuden uupumuksesta on se, että vanhempi kokee olevansa täysin väsynyt vanhempana olemiseen eikä hän enää nauti lastensa seurasta.

Vanhemmuuden uupumuksen oireet voivat hämmentää, surettaa ja hävettää, koska ne ovat niin kaukana siitä, miten vanhempi on aiemmin kokenut itsensä; välittävänä, rakastavana ja lapsen hyvinvoinnista kaikin tavoin hyvin huolehtivana vanhempana. Vaikka tuntuukin ristiriitaiselta, lapset voivat yhtä aikaa olla sekä ilon että väsymyksen lähde. On myös mahdollista rakastaa lapsiaan, vaikka samalla kokisi uupumusta vanhempana olemisesta. Suurinta rakkautta ja välittämistä on pitää huolta omista voimavaroistaan.

Mietitkö omia voimavarojasi? Jos haluat kartoittaa omia vanhemmuuden voimavarojasi ja kuormitustekijöitä, käy tekemässä testi täällä (https://en.burnoutparental.com/suis-je-en-burnout). Klikkaa ”Your risks and resources vis-à-vis parental burnout”, saat halutessasi myös pienen palautteen vastauksistasi. Jos olet huolissasi omasta jaksamisestasi, hae tilanteeseen apua esimerkiksi perheneuvolasta tai meiltä Vanhempien Akatemiasta.

Yksin ei tarvitse selvitä ja riittävän hyvä vanhemmuus on ihan oikeasti hyvä juttu! Höllätään vähän vaatimuksiamme, puhutaan nätisti itsellemme ja muistetaan, mikä elämässä on tärkeintä. Joulu saa tulla.

Ihanan lämpöistä, suloista ja levollista Joulua & Onnellista Uutta Vuotta 2021!

Jaa blogikirjoitus

  

Jätä kommentti