Digiohjausta erityisiin tarpeisiin Muhoksella

Digiohjausta erityisiin tarpeisiin Muhoksella

On iltapäivä Muhoksen Rantakodin asumisyksikössä. Osaamisella osallisuutta -hankkeen digivalmentaja Minna McBeth on tullut viidennettä kertaa tapaamaan ohjattavaansa. 

Valmennus lähti liikkeelle Pop-up -tapahtumassa, jossa ohjattava innostui mahdollisuudesta saada lisää yksilöllistä ohjausta digiasioihin. Hänellä ei ollut paljon aikaisempaa kokemusta digiasioista, joten digivalmennuksen tavoitteiksi hän asetti tutustumisen tietokoneen toimintaan sekä internetin maailmaan. Omia älylaitteita hänellä ei ole, mutta hän voi harjoitella asumisyksikön yhteiskäytössä olevalla tietokoneella sekä tabletilla. Digivalmennuskerroilla käytetään Osaamisella osallisuutta -hankkeen läppäriä ja tablettia.

Yksilövalmennuskertojen aikana ohjattava on muun muassa opetellut aukaisemaan ja laittamaan tietokoneen päälle, käyttämään tietokoneen näppäimistöä sekä etsimään tietoa internetistä. Asiakasta kiinnostaa maailmanmeno, joten valmennuksissa on katsottu yhdessä uutisia.

 

Tänään ohjattava aloittaa digivalmennuksen itsenäisesti avaamalla jo totuttuun tapaan tietokoneen, jonka jälkeen hän siirtyy Google-haun kautta lukemaan selkokielisiä uutisia. Asiat sujuvat jo hienosti Minnan seuratessa vierestä. Vain muutama ohje tarvitaan, jotta ohjattava löytää tiensä sujuvasti uutisiin.

– On kiva, kun saa uutiset ja maailmanmenon helposti selville, ohjattava kertoo.

Uutisten jälkeen ohjattava haluaa etsiä tietoa ja kuvia Lasse Virenistä. Niitähän löytyykin hurja määrä ja ohjattava kertoo kuvia katsellessaan muistaneensa katsoneen televisiosta Virenin kultajuoksun Münchenin Olympialaisissa. Ja sieltähän samainen kultajuoksu löytyikin, sekä netistä että YouTubesta.

Jonkin ajan päästä otetaan tabletti esille. Minna ohjeistaa, kuinka se avataan. Tabletilla ohjattava siirtyy Papunetin sivuille, josta löytyy mukavia pelejä ja ohjeita. Niiden avulla voi harjoitella kosketusnäytön sekä myös tietokoneen näppäimistön ja hiiren käyttöä. Ohjattava valitsee häntä kiinnostavat pelit. Ne ovat tällä kertaa muistipeli ja palapeli, jotka auttavat harjaantumaan kosketusnäytön käytössä sekä muun muassa "kuvanraahaustekniikassa".  Jokaisen harjoittelukerran myötä tekniikka ja varmuus toimimiseen hioutuvat.

Minna juttelee ohjattavan kanssa eri digilaitteiden käytöstä.

– Tykkään vähän enemmän tästä tabletista, koska tätä on helpompi käyttää koskettamalla. Hiiri on vaikeampi, ohjattava tuumailee.

Yhtenä tavoitteena digitaitojen opettelemisessa on, että ohjattava pystyisi myöhemmin omatoimisesti käyttämään asumisyksikön yhteistä tietokonetta ja tablettia tiedon etsimiseen tai johonkin muuhun kiinnostavaan asiaan, jolloin hänellä ei välttämättä tarvitse olla omaa älylaitetta. Joka tapauksessa kaikenlainen edistyminen digiasioissa on hienoa ja kannattavaa, vaikka asiat etenisivät pieninkin askelin. Ohjattavan sanoin, "digivalmennus on mukavaa ja on kiva oppia uutta".

Erityisryhmien digiohjauksessa tulee huomioida jokaisen asiakkaan yksilölliset tarpeet ja mahdolliset erityishaasteet. On tärkeää, ettei ketään jätetä digimaailman ulkopuolelle sen vuoksi, että lähtökohtaisesti ajatellaan digiasioiden olevan liian vaikeita tai että terveydelliset haasteet estäisivät oppimista. Esimerkiksi monet kehitysvammaiset pystyvät oppimaan digitaitoja, kun heille annetaan siihen mahdollisuus sekä tarvittava tuki ja ohjaus.

Tänä päivänä on tarjolla monenlaisia digiapuvälineitä eri tarpeisiin. Esimerkiksi erikoisvalmisteisia hiiriä löytyy moneen eri lähtöön. On hyvä ottaa mahdollisuudet hyötykäyttöön, sillä näin mahdollistetaan asiakkaan osallisuus ja mukanaolo digitalisoituvassa maailmassa. Tällä on suuri merkitys yhdenvertaisuuden toteutumisessa yhteiskunnassa.

Rantakodin asiakkaan saaman digituen mahdollisti Nuorten Ystävien ESR-hanke, Osaamisella osallisuutta.

 Uutta sisältää.

Jaa tarina