Palkitsevinta on, kun asiakkaan siivet alkavat kantaa

Nuorten Ystävien Avopalvelut Tampereen palveluesimies Nina Hämäläinen jaksaa joka päivä innostua työstään. Työ opettaa, eikä valmiiksi tule koskaan.

Kun Nina Hämäläinen aloitti Nuorten Ystävillä avopalveluissa Tampereella 2016, työntekijöitä oli yksi. Nyt avopalveluyksikössä ja tukiasumisen yksikössä työskentelee kymmenen työntekijää. 

– Kun joku kysyy, miten tällainen kasvu on mahdollista, on vain yksi vastaus: Hyvin tehty työ poikii lisää työtä.

Hämäläisen työpäivä koostuu monesta palasesta, joista tärkein on lähiesimiestyö. Hän miettii yhdessä työntekijöiden kanssa asiakastilanteita ja myös toiminnan kehittäminen on jatkuvaa. Palveluesimies hoitaa myös neuvottelut, asiakassopimukset ja osallistuu verkostojen toimintaan.  Työ monipuolisuudessaan vertautuu oman pienen yrityksen pyörittämiseen.

– Pyrin toimimaan niin, että työntekijöillä on rauha tehdä omaa työtään ja että he saavat tarvitsemansa tuen.

Työn suola

Hämäläisellä on myös omia asiakkaita, jälkihuoltonuoria, ammatillisen tukihenkilötyön lapsiasiakkaita, mielenterveys- ja päihdekuntoutujia.

– Haluan säilyttää tuntuman asiakastyöhön sillä se on kuitenkin asia, jonka takia tätä työtä halusin ryhtyä tekemään. Ihmiset ovat työn suola.

Asiakkaan kanssa työskentely liittyy hänen toimintakykyynsä ja arjessa selviytymiseen ja tulokset näkyvät asiakkaan parempana arkena. Työhön kuuluu keskustelua, yhdessä harrastamista, psykososiaalista tukea, omatoimijuuden vahvistamista ja houkuttelua vuorovaikutukseen. Avopalvelut tarjoavat myös monenlaisia ryhmätapaamisia asiakkailleen.

– On palkitsevaa, kun näkee asiakkaan pääsevän elämässään eteenpäin, toimintakyky paranee ja omat siivet alkavat kantaa. Välillä se vie aikaa, eikä mikään tunnu muuttuvan, mutta sitten jokin asia onnistuu ja olemme edenneet askeleen verran.

Koulutusta työn tueksi

Hämäläinen on käynyt monia koulutuksia työnsä tueksi. Hän on opiskellut Lapset puheeksi -menetelmän ja mielenterveys- ja päihdetyön erikoisammattitutkinnon, minkä hän kokee todella tärkeänä asiakastyössä.

– Viimeksi olen käynyt dialogisen ohjauksen jatkokoulutuksen ja tulevaisuudessa aion hakeutua myös kouluttajaopintoihin. Dialogisen ohjauksen koulutus oli kuin olisin oppinut uudelleen kävelemään, siitä sai niin väkevän työkalun. Koulutuksen aikana tapahtuu ajattelun, asenteen ja tiedostamisen muutos, mikä näkyy asiakkaan kuulemisessa ja kohtaamisessa.

Koulutusta tarvitaan, sillä sosiaaliala muuttuu koko ajan ja tarpeet kumpuavat suoraan yhteiskunnan muutoksista. Myös esimiestaitoja pitää kehittää koko ajan ja yrittää olla askeleen edellä tulevia muutoksia.

Yksi vastaus muuttuneisiin tarpeisiin on avopäihdepalvelujen aloittaminen Tampereella.

– Juuri nyt saamme sisäistä koulutusta päihdekuntoutuksesta. Sekin on mahtavaa, että organisaation osaamista voi käyttää hyödyksi.

Elävät arvot

Hämäläinen on uransa aikana työskennellyt niin julkisella kuin yksityiselläkin sektorilla. Nuorten Ystävissä hän arvostaa sitä, että palvelutoiminnan omistaa järjestö.

– Järjestön arvot näkyvät käytännön työssä ja minun on helppo tehdä työtä, kun saan tehdä sitä omien arvojen mukaisesti ilman ristiriitaa.

Hämäläinen arvostaa myös työn tekemisen rauhaa. Vaikka sosiaalialalla on paineita ja muutokset tuulet puhaltavat välillä rajustikin, NYllä on rauha tehdä laadukasta asiakastyötä.

Hämäläisen omat lapset ovat parhaassa harrastajaiässä, mikä on loistava vastapaino työlle.

– Kun kotioven avaa, työasiat unohtuvat saman tien.

Äidin ja tytärten yhteinen hevosharrastus vie kosolti aikaa ja fysiikkavalmennuksesta pitää huolta perhoskoira Vinski.

– Koira on usein töissä mukana, myös asiakastyössä. Siitä on tullut tosi tärkeä monelle asiakkaalle ja tuopa se iloa omaankin työpäivään.

Jaa tarina